دوازده اصل مهم در کارآفرینی

بدون تردید موفقیت رویایی است که هر کارآفرینی در ذهن و جان خود می پروراند و برای تحقق آن مسیری دشوار را طی و متحمل هزینه هایی بسیاری می شود. دقیقا وجه تمایز آنان با دیگران در پذیرش ریسک ، هزینه و سختی ها ی این فرآیند است .

فرمول کارآفرینی

شاید شما نیز جزءآن دسته از افرادی باشید که در جستجویِ فرمولی ساده برای کسب این عنوان هستید یا به قول معروف خواهان پیمودن رهی چند ساله درظرف مدتی کوتاه باشید. اما متاسفانه باید گفت تاکنون هیچ فرمول جادویی برای دست یابی  به  موفقیت کشف یا  اختراع نشده است . اما یکی از راه کارهای پیش رو جهت کم کردن هزینه ها و کاهش ریسک های موجود الگو برداری از کار ها و مراحلی است که آنان طی کرده اند .

توجه: (الگو برداری نه کپی کردن)

ابتدا باید توجه داشت آنان کارآفرینی را به عنوان  یک نگرش و حتی مهم تر به عنوان یک سبک زندگی پذیرفته اند به گونه ای که نه تنها در زندگی کاری بلکه در زندگی شخصی ازآن بهره می برند.

با توجه به وجود اصولی مشترک بین کارآفرینان اینک به مرور مهمترین آنها می پردازیم.

۱) قدرت تشخیص موانع درونی و بیرونی

بیشتر ما انسان ها  تصور می کنیم موانع و مشکلات ، بیرونی و قابل لمس هستند، مواردی چون نبود سرمایه ، ماشین، محل کار، وام بانکی … و تمام تمرکزمان را به آنها اختصاص  می دهیم ، به امید آنکه دیگر مانعی سر راه نخواهیم داشت ، اما اینگونه نیست . در واقع بزرگترین موانع ابتدا در ذهن افراد تشکیل می شوند که قدرت باز دارندگی آنها به مراتب  بیشتر از موانع بیرونی است یک کارآفرین موفق در وهله ی اول سعی در رفع موانع درونی و سپس با اطمینان خاطر، خود را برای رویارویی با موانع بیرونی آماده می سازد.

۲) موفقیت در ذهن

موفقیت کارآفرینان امروزی نتیجه ی افکار تجسم یافته ای است که قبلاً در ذهن خود ترسیم کرده و آن را به شکلی واقعی پیاده سازی کرده اند .

۳) بزرگ فکر کنید و کوچک عمل کنید :

فرشی بزرگ و زیبا را در نظر بگیرید .

آیا همه این زیبایی ها به یکباره ظاهر شده ؟

خیر، یک فرش نفیس متشکل از میلیون ها گره کوچکی است که ابتدا نقشه آن در ذهن ایجاد و روی کاغذ ترسیم و با دقت فراوان و صرف زمان بسیار  به اثری زیبا تبدیل شده که ما از دیدن آن لذت می بریم . تک تک این گره ها نقشی تعیین کننده در زیبایی این فرش دارند . آنها یکباره کنار هم قرار نگرفته اند . در پس هر گره فکری بزرگ ، عظمی راسخ و مهم تر از آن هدفی دست یافتنی نهفته می باشد. هنرمندان قالی باف به این نتیجه رسیده اند که با اولین یا دهمین گره اثری خلق نخواهد شد.

فرشی زیبا و بزرگ از ملیون ها گره کوچک تشکیل شده

۴) ریاست نه، رهبری کنید

سعی کنید الگوی تیم خود باشید. درست مثل یک مربی عمل کنید. ایده در ذهن و نقشه راه دردست شماست.

نقش یک هدایت گر را به عهده بگیرید.

رهبری یک هنر است آن را بیاموزید و برای دستیابی به موفقیت از آن بهره مند شوید

۵) نمودار سلسله مراتب سازمانی را کمرنگ کنید

این به معنی حذف نگاه از بالا به پایین است. نمودار سلسله مراتب را طبق تعریف مرسوم اجرا نکنید. درعصر سرعت اجرای دقیق سلسله مراتب به معنای از دست دادن زمان است.  آن را براساس مدل ذهنی خود طراحی کنید. توجه داشته باشید باید درکنار کارکنان سازمان قدم بردارید نه در مقابل آنان کارکنان ، اولین و مهم ترین مشتریان شما هستند پس موفقیت و توسعه تجارت شما در گرو رضایت آنهاست.

۶) در کارآفرینی برنامه ای کامل و بی نقص وجود ندارد

به طور معمول در تدوین یک برنامه ی کارآفرینی همیشه نواقصی وجود خواهد داشت که ممکن است در ابتدای کار هرگز خود را نمایان نکنند و در مسیر اجراء متوجه ایرادات شده و در پی آن اقدام اصلاحی انجام داده یا حتی مجبور به حذف آن شویم همانطور که یک کسب و کار درحال رشد مدام درحال بروز رسانی است یک برنامه خوب هم از این امر مستثنا نیست .البته یک برنامه کامل می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه ها و کاهش ریسک شود. و شاید رسیدن به یک برنامه کامل و ایده آل امری ممکن به نظر برسد اما آنچه شما در پی این ایده آل گرایی از دست خواهید داد جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشت است سرمایه ای بنام زمان ، این سرمایه ی مهم را به راحتی از دست ندهید.

 

۷) کارآفرینی پازلی به هم ریخته

آیا تا کنون پازلی بهم ریخته را مرتب کرده اید ؟

چه میزان از تصویر راهنما برای مرتب کردن پازل بهره برده اید ؟

کارآفرینی دقیقا مشابه همان پازل بهم ریخته است. که متاسفانه هیچ نقشه راهنمایی نیز همراه آن وجود ندارد. این شما هستید که تصویر اصلی را در ذهن خود مجسم نموده و سپس آماده مرتب کردن پازل خواهید شد. مجموعه ای از افکار، تصمیم ها  و انتخاب های درست به شما کمک خواهند کرد تک تک این قطعات را به درستی کنار هم چیده و به  شکل دلخواه و مطلوبتان دست پیدا کنید.

 

۸) اشتباه کنید

همیشه یادگیری مستلزم هزینه است اگر به دنیای پیرامون خود خوب بنگریم هیچ دستاوردی بدون پرداخت هزینه محقق نشده است. شما نیز برای بدست آوردن موفقیت چاره ای جز پرداخت این هزینه ندارید. هزینه لزوما پول نیست گاهی زمان ، انرژی ،…. و هر چیز ارزشمندی است که در اختیار دارید . قرار نیست همة هزینه ها منجر به نتیجه ای مثبت شوند. گاهی نتیجة انتخاب هایمان  نا مطلوب و نا خوشایند است . نتایج نامطلوب یعنی بروز اشتباه . اشتباهات نقش یک معلم را ایفا می کنند باید از آنها درس گرفت و در فایل تجربیات شخصی ذخیره نمود و گاهی آنها را مرور کرد تا از تکرار شان پرهیز شود.

بهترین راه کم کردن اشتباهات مرور اشتباهات دیگران است

۹) خطر کنید

 اکنون که این مطلب را می خوانید یعنی خود را برای پذیرش خطر آماده کرده اید و این جای تبریک دارد. اگر تصمیم دارید به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید این حاکی از انتخاب شما برای ورود به مسیری است که دیگران نرفته اند پس باید جسورانه عمل کنید.

یک کشف جدید، بنام کاشف آن ثبت می شود

 

۱۰) اعتماد ایجاد کنید

 دنیایی که امروز پیش روی ماست دنیایی پر از بی اعتمادی و عدم پذیرش توسط مشتریان است. آنان اول بهای اعتماد خود به یک محصول را پرداخت می کنند ، سپس بهای ارزش آن را ، پس برنده کسی است که فقدان اعتماد را یک فرصت ببیند و با ایجاد حس اعتماد فعالیت خود را آغاز کند

پیش از فروش محصول به مشتری ، اعتماد آنان را بخرید

 

۱۱) تعامل با رقبا

در فرهنگ کارآفرینی واژه ای به نام دشمن تعریف نشده است . کسانی که بازار هدفشان با شما مشترک است رقبایی هستند که نه تنها برای شما ضرری نخواهند داشت بلکه حضور آنان برای رشد و پیشرفت کسب وکارتان ضروری است . اگر هوشمندانه رفتار کنید می‌توانید آنها را به دوستانی تبدیل کنید که در مسیر موفقیت به شما کمک می کنند. در نبود فضایی رقابتی کمبود ها و نواقص مشخص نخواهند شد.

 

۱۲) بهترین ها را برای همه بخواهید

کارآفرینان موفقیت را تنها برای خود نمی خواهند آنان به خوبی درک کرده اند هیچ  موفقیتی میسر نمی گردد جز با کارتیمی و همدلی بین تمامی اعضا، لذا موفقیت رهبر گروه منوط به موفقیت تک تک اعضا گروه است . در فرهنگ کارآفرینی نگاه ابزاری به تیم موجب بروز بی اعتمادی و در نهایت از هم پاشیدگی آن تیم  خواهد شد.

(که این آغازیست بر یک پایان)

لذا سعی کنید در مسیر رسیدن به اهدافتان موفقیت تک تک اعضا نیزمحقق گردد. کارآفرینی و کسب موفقیت فرآیندی تدریجی با مسیری طولانی ، همراه با فراز و نشیب های بسیار، که ما فقط نظاره گر زیبایی ها و جذابیت های آن هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *